Kamienne szaleństwo

Jedną z najbardziej tajemniczych budowli na świecie, jest przepiękna świątynia Kailasa w Indiach i kolosalny rozmiar świątyni, z pewnością wzbudza zachwyt, ale prawdziwą enigmą jest sposób jej zbudowania, ponieważ mamy tutaj do czynienia z największą monolityczną strukturą na świecie, wykonaną z jednego kawałka skały. Szacuje się, że podczas konstrukcji świątyni, metodą wykopywania pionowego (od góry w dół), usunięto z klifu około 400 tysięcy ton dekańskiego bazaltu. Zgodnie z lokalną legendą, świątynie wykuto zaledwie w ciągu siedmiu dni, zaś oficjalne źródła sugerują, że budowa pochłonęła od 20 do 100 lat.

Co ciekawe, nikt nie wie, gdzie się podziało 400 tysięcy ton skał z odkrywki. Nie odnaleziono po urobku śladów w okolicy, aczkolwiek rdzenni mieszkańcy twierdzą, że materiał podczas budowy uległ „odparowaniu”. Bez wątpienia ten argument spotka się z niedowierzaniem, zwłaszcza że nie ma na to stosownych dowodów w związku z tym, historycy zakładają, że skruszoną skałę przetransportowano z miejsca budowy i ponownie wykorzystana do innych projektów. Poniższa animacja ilustruje proces drążenia struktury w bazaltowej skale i wydaje się, że konstruktorzy posiadali plan nadrzędny przed rozpoczęciem wykopu.

Mając na uwadze niebywałą złożoność architektoniczną budowli, animacja nie uwzględnia szczegółowych detali świątyni, ale sekwencja wskazuje na to, jak trudna była ta metoda. Nie zapominajmy, że dla każdego szczegółu, elementu ozdobnego i każdego posągu, trzeba było zostawić materiał skalny w formie prostokątnych i kwadratowych brył, które według odpowiednich wzorów rzeźbiono. Oczywiście jest to konieczne, ponieważ do raz usuniętej skały, nic więcej nie można już później dodać. Margines błędu byłby naprawdę zbyt mały.

Świątynia Kailasa należy do kategorii „architektury skalnej”, podobnie jak kościoły Lalibeli w Etiopii. Budowa świątyń skalnych w Indiach ma bardzo długą tradycję, ale świątynia Kailasa jest zdecydowanie największym i najpiękniejszym przykładem tego rodzaju. Warto dodać, że świątyni Kailasa przypisano nazwę „jaskini numer 16”, albowiem wchodzi w skład kompleksu jaskiń Ellora, składających się ze 100 struktur skalnych, wydrążonych wzdłuż dwu kilometrowego odcinka wzgórz Charanandri, w pobliżu miejscowości Ellora. Spośród 100 jaskiń, tylko 34 jest obecnie otwarte dla publiczności.

Kailasa Temple, Ellora (Kailāsanātha) - India 05

 

Konstruktorzy świątyni Kailasa, musieli posługiwać się bardzo zaawansowanymi i precyzyjnymi narzędziami do obróbki bazaltu, który co prawda w skali twardości minerałów Mohsa, znajduje się na szóstej pozycji, lecz mimo wszystko bazalt jest stosunkowo twardym minerałem i wątpię czy za pomocą narzędzi wykonanych z brązu, miedzi bądź żelaza tak precyzyjna obróbka bazaltu, na tak wielką skalę była by możliwa. Aczkolwiek, starożytni Hindusi słynęli z doskonale rozwiniętej metalurgii, o czym świadczą chociażby eksportowane do Damaszku sztaby żelaza, z których wytwarzano jeszcze słynniejszą stal damasceńską, zaś z niej znakomitą broń sieczną.

Jest więc możliwe, że w zamierzchłych czasach Hindusi posiadali narzędzia z hartowanej stali, ewentualnie mieli do swojej dyspozycji lasery wielkiej mocy, a jak wiemy materiał poddawany współczesnej obróbce laserowej ulega spalaniu, lub sublimacji w stan gazowy. Zastosowanie laserów podczas budowy świątyni Kailasa, rozwiązało by zagadkę z losem 400 tysięcy ton bazaltowego urobku, którego tak naprawdę nigdy nie było, ponieważ niepotrzebny bazalt pod wpływem światła laserowego ulatniał się dosłownie w powietrze.

Jak dotychczas nikomu nie udało się odpowiedzieć definitywnie na pytanie, kto zainicjował projekt świątyni i na żadnej kolumnie lub rzeźbie nie znajdziemy pisemnego lub graficznego śladu odnośnie autorstwa. Prawdziwe pochodzenie świątyni Kailasa jest więc nieznane, ale generalnie przyjmuje się, że obiekt pochodzi z 7 lub 8 wieku naszej ery i jego pomysłodawcą, był Kryszna I z dynastii Rasztrakutów. Historycy doszli do tego wniosku w oparciu, o dwie inskrypcje znalezione w innym regionie Indii, które rzekomo odnoszą się do świątyni i jej budowniczego Kryszny I.

Bardzo bogate ozdobne szczegóły, posągi oraz płaskorzeźby, nawiązują do scen z dwóch głównych hinduistycznych poematów epickich – Mahabharaty i Ramajany, natomiast fizyczny wygląd świątyni jest miksturą rożnych stylów architektonicznych, i centralnym punktem świątyni jest sanktuarium poświęcone hinduskiemu bogu Śiwie. Świątynię uważa się za replikę siedziby boga Śiwy i jego żony Parwati w himalajskiej górze Kajlas.

Wszystkie jaskinie kompleksu Ellora, obfitują w przepięknie zdobione filary i rzeźby, ale jedna sekcja jaskiń jest szczególnie interesująca ze względu na niedokończoną podłogę. Z bliżej nieokreślonych przyczyn zaniechano dalszych prac, zaś na południu Indii znajduje się podobna świątynia wydrążona w litej skale, lecz w tym przypadku możemy dostrzec przejściowy stan konstrukcji i pewne fragmenty świątyni Vettuvan Koil, są misternie i dokładnie wyrzeźbione, natomiast resztę pozostawiono w stanie surowym. Na powierzchni skały są widoczne wgłębienia i rysy, które mogą sporo powiedzieć o technice i narzędziach używanych w konstrukcji obydwu obiektów.

 

 

 

 

 

Zapraszam do obejrzenia bardzo ciekawego fotoreportażu z wycieczki po jaskiniach Ellora: http://sanbornsinindia.travellerspoint.com/42/

Oprócz niewiarygodnie skomplikowanych elementów dekoracyjnych, zastanawiający jest sposób budowania całego kompleksu i trudno uwierzyć, że antyczni hindusi siłą mięśni i prostymi narzędziami, wykuli to arcydzieło architektoniczne w twardym bazalcie. Nie ulega wątpliwości, że współczesny człowiek nie jest w stanie ręcznie zbudować podobnej struktury, ale mamy do swojej dyspozycji cyfrowo sterowane obrabiarki CNC, które na mniejszą skalę, są w stanie w kilka sekund stworzyć  jeszcze bardziej złożone formy. W skali mikro jesteśmy zatem geniuszami i nic by nas nie powstrzymało, przed skonstruowaniem większej maszyny, która odtworzyła by w skali 1:1 świątynię Kailasa.

 

 

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s