Zdrowie z roślin – kiszenie

30fcb3a2f0a1392b94ccea3340316e2eNa początku, rozwiązanie zagadki z poprzedniego felietonu i odpowiedź na pytanie co przedstawia zdjęcie obok? Kształt i barwa bardzo przypominająca kwiat róży, lecz to nie jest róża a część narządu rozrodczego kobiety – jajowód, przez który przechodzi zapłodnione jajeczko w drodze do macicy. Tak więc, nie bez powodu róża jest symbolem miłości.

Kiszenie warzyw
Dla poprawy zdrowia proponuję wam zacząć kisić warzywa, nie tylko ogórki lub kapustę ale marchew, buraki czerwone, pietruszkę, kalarepę, rzodkiewkę, seler, czosnek, cebule i wiele innych, lub kisić ich mieszankę, ale ja to robię osobno. Gwoli wyjaśnienia o co chodzi z tym całym kiszeniem i jaki ma wpływ na zdrowie człowieka spożywanie kiszonek, trzeba najpierw sobie uświadomić, że jelita są bardzo ważnym organem człowieka, i kluczem do znakomitego zdrowia jest stan flory bakteryjnej jelit, im więcej w nich bakterii Lactobacillus tym szybsze trawienie i wchłanianie pokarmu do organizmu. Bo nie w żołądku zachodzi proces trawienia, lecz właśnie w jelitach. Standardowo promuje się spożywanie jogurtów, kefirów w których podobno jest mnóstwo bakterii Lactobacillus, ale w dobie masowej produkcji, coraz gorszego jakościowo mleka i jego pasteryzacji wątpię czy te produkty poprawiają florę bakteryjna jelit. Na etykietce co prawda pisze, że jogurt zawiera bakterie Lactobacillus lecz przypuszczam, że jest to już tylko chwyt reklamowy.

Prawdziwą skarbnicą zdrowia są kiszone warzywa i to właśnie w nich jest najwięcej bakterii Lactobacillus ( i bardzo dużo witaminy C ) żaden inny pokarm nie dorówna pod tym względem kiszonkom, chyba że naturalny jogurt własnej roboty, gdzieś ze wsi w górach Kaukazu. Całe piękno kiszonych warzyw polega na tym, że każdy z was minimalnym kosztem i z minimalnym wkładem pracy jest w stanie je sporządzić, nie ma nic łatwiejszego i bardziej smaczniejszego, a korzyści dla Twojego organizmu poprzez ich konsumpcję są olbrzymie. Ciekawy aspekt kiszonek jest taki, że te podstawowe jak ogórki kiszone i kapusta są potrawami Narodowymi Słowian i bardzo dobrze zna je każdy Polak, Rosjanin, Białorusin, Ukrainiec ale także Niemcy, którzy w dużej części mają korzenie Słowiańskie spożywają również, wielkie ilości kiszonej kapusty. Niestety oprócz tych dwóch wymienionych kiszenie innych warzyw jest mało znane, i dieta ludzi wschodu się pogorszyła na korzyść fast food, pizzy, hamburgerów-masowo produkowanej, pompowanej chemią trucizny, powodującej choroby i zabijającej bakterie Lactobacillus w naszych jelitach. Nowoczesna medycyna przede wszystkim antybiotyki, również powodują prawdziwe spustoszenie flory bakteryjnej jelit człowieka.

Tak więc, zachęcam was do robienia samemu kiszonek, zaczynając od kalarepy, marchewki, pietruszki, selera, czerwonego buraka, czosnku i cebuli według mojego przepisu, który znalazłem w necie i go uprościłem, ze świetnym rezultatem. Kalarepa przypadnie wam bardzo do gustu, ponieważ po kiszeniu jest najbardziej krucha, reszta warzyw może być już trochę twardsza i dlatego radzę kroić np. marchewkę, pietruszkę w dość cienkie plasterki, ale im dłużej trwa kiszenie tym warzywa robią się miększe.

Przepis

IMGA0051IMGA0055IMGA0056Słoik dowolnej wielkość ( ja używam już tylko dużych 1 litrowych) radzę wyparzyć. Na litr wody dodać płaską łyżkę soli, następnie wodę z solą zagotować i niech ostygnie. Warzywa strugam ze skórki i zazwyczaj kroję w cienkie plasterki. Do wyparzonych słojów wrzucam ząbek czosnku, kilka ziaren pieprzu, dwa listki laurowe i następnie wrzucam pokrojone warzywa, zalewam ostudzoną słoną wodą, zakręcam i odstawiam. Można oczywiście dodać inne przyprawy np. kolender, ziele angielskie, więcej czosnku lub dać mniej soli do wody, ale mój uproszczony przepis jest raczej optymalny, co najważniejsze sprawdzony i gwarantuję wam, nie nadążycie za robieniem kiszonek, bo smakują znakomicie. Po zalaniu słoną wodą i zakręceniu słojów, czekamy około tygodnia i już możemy degustować warzywa, ale im dłużej słoje są zakręcone, tym lepszy smak osiągamy. Głównym znakiem wizualnym, że kiszonka jest gotowa to biały osad na dnie słoika. Po otwarciu słoika radzę trzymać go później w lodowce, bo dość szybko zalewa kwaśnieje, i to by było na tyle.

IMGA0052IMGA0054IMGA0057IMGA0058Najbardziej przypadła mi do gustu kiszona kalarepa, marchew i pietruszka, burak czerwony jest również świetny, ale tu bynajmniej w moim przypadku nie jem ich zbyt dużo za jednym razem, ponieważ są IMGA0053dość „mocne”(czerwona barwa ma siłę na nerki). Cebula kiszona pokrojona w plasterki też jest niezła, ale trzeba się przyzwyczaić do jej smaku, a kiszony czosnek jest rewelacyjny, zalewa jest również smaczna. Możecie eksperymentować z mieszaniem warzyw i dodawać inne przyprawy ale raczej powyższy przepis w 100 % was zadowoli. Na koniec muszę dodać, że systematyczne spożywanie kiszonych warzyw udrażnia i wyczyszcza jak gwizdek jelita z przylegającego do ścianek jelit kału, co poprawia ogromnie samopoczucie pod każdym względem fizycznym jak i umysłowym. Bądź Zdrów!

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s